Konkurrencen i telebranchen har aldrig været hårdere end den er i øjeblikket grundet det fortsatte kapløb om den laveste pris med mest indhold. I "gamle dage" skulle der blot sælges mobilabonnementer - den går ikke længere. Der skal konstant nye boller på suppen i form af underholdningstilbud eller andre samarbejdspartnere for at gøre sig selv så interessant som muligt. Læg dertil enkeltheden i at skifte udbyder, og så har du opskriften til et konkurerencepræget marked.
De uventede faktorer som Covid-19 pandemien har bragt med sig har også sat sine spor i branchen. Mindre rejseaktivitet som alt andet end lige må betyde mindre indtjening på roaming, udrulningen af 5G, legacy systemer, bedrageri, kravet om digitalisering fra forbrugerne samtidigt med et behov for fysiske butikker.
De danske teleselskaber er nødt til at håndtere udfordringer fra flere fokusområder, samtidigt med at de øger værdien for både kunder og aktionærer.
Det er dyrt at finde og tiltrække nye kunder i telebranchen. Tag fx en privatkunde – her begynder televirksomhederne først at tjene pengene på dem når de har været kunde i min. 11 måneder. Så én ting er at fokusere på at skaffe nye kunder, men det er mindst lige så vigtigt at forsøge at holde på sine eksisterende kunder så længe som muligt. Og hvordan gør man så det? Pris, produkt og abonnement er selvsagt væsentlige parametre, men det bunder alt sammen i at der skal fokus på onboarding og kunderejsen for at holde på kunderne.
Vil du have et dybere indblik i analysen så kontakt os endelig. Du kan også blive klogere på analysen og downloade den via linket nedenfor.
Vækst fra både nye og eksisterende kunder
Der vil være øget fokus på identifikation af nye markedssegmenter og stigende kryds- og mersalg muligheder vha. bedre målretning mod nye og eksisterende kunder.
Effektiv styring af flere typer risici
Bekæmpelse af identitetstyveri, svindel, kredit, økonomisk frirum og adfærdsmæssige risici.
Digitalisering af kunderejser og processer
Fokus på øget automatisering ifm. onboarding og kunderejsen. Det vil samtidig reducere omkostningerne ved at betjene kunderne og sikre markant mindre frafald i løbet af processen.
Øget brug af data, machine learning og kunstig intelligens til at opnå bedre kundeindsigt
På tværs af Europa betragtes dette tema som enten kritisk eller af høj prioritet. Alene i Danmark mener 70% at der er behov for et øget fokus på området.
Under pandemien har telebranchen spillet en afgørende rolle i at levere infrastruktur til at hjælpe med at opretholde landet økonomisk og socialt da adgang til internet og telefoni i hjemmet blev ekstremt kritisk og behovet for øget datatrafik steg eksponentielt. Men pandemien har også skabt nye udfordringer og risici samt øgede forventninger fra kunderne.
I efteråret 2021 satte Experian sig for at udforske hvordan pandemien har påvirket telebranchens prioriteter, udfordringer og budgetter.
Hos Experian kan du få hjælp til at strømline jeres onboarding processer så disse opleves som enkle og hurtige, behandle kunde-henvendelser ekstremt hurtigt og forbedre jeres back-end-processer samt fjerne risici fra jeres transaktioner.
Noget af det vigtigste man som televirksomhed bør fokusere på, er at værdsætte kunder og potentielle kunders tid. Sørg for at have en strømlinet onboarding proces, som ikke skaber problemer, lange ventetider eller er til gene for forbrugerne.
Forsinkelser i din tilmeldingsprocedure, langsomme kreditbeslutninger eller en sløv identitetsbekræftelse kan få forbrugerene til at kigge efter en af jeres konkurrenter.
Experian kan tilbyde en række værktøjer til at hjælpe med at overvinde alle de almindelige fartbump når vi snakker kundeoprettelser og onboarding.
Experians data kan integreres i en lang række af verdens førende ERP og CRM-systemer, hvilket gør oprettelsen af jeres nye kunder i egne systemer til en hurtig og smidig proces. Samtidig sikrer I, at datakvaliteten er i top, da data bliver ajourført dagligt.
Vores overvågningsløsning Aktiv KreditSikring, holder automatisk din kundedatabase opdateret med seneste stamdata, anmærkninger, finansielle informationer og meget mere. Løsningen hjælper dig med at minimere risikoen for tab på dine kunder.
Hvis en af dine kunder mod forventning bliver registreret i RKI eller holder op med at betale deres regninger hos andre, kan du straks få besked om dette fra Experian. Du har dermed mulighed for at ændre på kundens kreditvilkår før det går rigtigt galt.
Hvis du tilbyder kredit, kan en platform som Experians PowerCurve hjælpe med at reducere friktion ved at automatisere jeres beslutningstagning døgnet rundt – og med en ordentlig forståelse af din risikoappetit kan den også hjælpe dig med at tilbyde de rigtige pakker til de rigtige kunder.
Inddrivelse og inkasso er en vigtig del af en sund forretning. Med Experians RKI Rykker- og Inkassoservice inddriver du effektivt gæld fra skyldnere ved at signalere, at du tager manglende betaling alvorligt.
Oplever du manglende betaling fra dine kunder? Og har du svært ved at inddrive gæld fra dine kunder?
RKI Rykker- og Inkassoservice er en løsning, der fungerer som tredje rykker ved manglende betaling. Rykkeren advarer skyldneren om registrering i Experians RKI-register, og efterfølgende inkasso hvis du ikke får betaling eller et forslag til en afdragsordning fra skyldner.
Ikke en eneste skyldner bør være i tvivl om, at du nu mener det alvorligt, når de modtager en RKI Specialrykker, når de mangler at betale din regning. Reagerer din skyldner ikke på specialrykkeren, sender du sagen til inkasso via InkassoService, hvor professionelle inkassopartnere gør arbejdet for dig.
Med Experian kan I tage baggrundstjek af virksomhedens reelle ejere og få verificerede kundeoplysninger – uden at forringe kundeoplevelsen. Vi hjælper alle typer virksomheder med at forhindre svindel og blive bedre til at sikre og verificere kundeoplysninger og beskytte sig.
Vi analyserer jeres kundeportefølje og fastslår et risikoniveau, samt identificerer de digitale enheder, der bliver brugt og genkender dem. Det betyder at du får mulighed for et ekstra lag af sikkerhed, da vi analyserer de enheder som kunder, og potentielle svindlere, rammer din platform med. Løsningen identificerer og overvåger alle typer digitale enheder, såsom computere, iPads og mobiltelefoner.
I vores løsning BusinessInsight kombinerer vi erhvervsdata med analysefunktioner, der giver dig et utal af muligheder for at optimere jeres forretning.
BusinessInsight giver dig adgang til Experians unikke erhvervsdatabase med detaljeret information om mere end 924.000 virksomheder alene i Danmark. Det giver dig grundlag for strategiske og taktiske beslutninger og tiltag, som kan sikre grundlaget for datadrevet vækst i din virksomhed.
Find kunder i Norge og Sverige der minder om dine bedste danske kunder på en række kriterier – fx. branche, antal ansatte, geografi og meget andet. Ved at indlæse din kundegruppe prioriterer BusinessInsight nye emner ud fra de kriterier, du har fremhævet. Du vil derefter kunne se en liste med en række virksomheder som fremhæver dine bedste emner med højst potential.
Men at tilbyde dine eksisterende kunder den bedst mulige aftale om kontraktfornyelse behøver ikke at betyde implementering af en lang række manuelle processer. At integrere en automatiseret låneplatform som PowerCurve betyder, at du kan foretage øjeblikkelige kreditgodkendelser til hver kunde, skræddersyet til dit teleselskabs risikovillighed.